תפריט

מודל התערבות להקניה ופיתוח מיומנויות תקשורת חברתית

Behavioral, Emotional, Communal Interventions- B.E.C.I

- לחצו להגדלה -

מטרות העל ויעדים

פירוט מטרות העל והיעדים ע"פ מודל B.E.C.I:​

רצון האדם עומד במרכז - בלא מעט מקרים ובעיקר של בוגרים, לא ברורה באופן מספק עבורם מהי יכולתם להגיע למיצוי מלוא הפוטנציאל של יכולותיהם לקיים חיים עצמאיים ואוטונומיים באופן המתאים לסגנונם. למצער, התוצאות של דינאמיקה זו מתמשכות לעיתים לאורך שנים ומתבטאות בסבל נפשי ופיזי רב ותפיסתם את איכות חייהם כנמוכה.

מטרת-העל של התהליך מוגדרת כהשגת שיפור משמעותי של תחום התפקוד החברתי-תקשורתי בכדי לסייע להגשים את רצונו. של האדם למעורבות בחיי קהילה. לאור זאת, בראש ובראשונה המודל מעמיד את האדם במרכז, את רווחתו האישית, שאיפותיו ומטרותיו. תהליך העבודה מתנהל תוך הקפדה על העמדת יעדיו/ה החברתיים במוקד העשייה.

שילוב, השתלבות ויצירת מעורבות​

על מנת שהאדם יוכל לבחור עבור עצמו, עליו תחילה להרגיש כי הוא בעל ערך, שווה בין שווים, ובוודאי שאינו נחות מהאחרים. האם ניתן להרגיש שווה בחברה בה המטרה הסופית היא שילוב? חוק החינוך המיוחד (1998) מגדיר כי: "מטרת החינוך המיוחד היא לקדם ולפתח את כישוריו ויכולתו של הילד בעל הצרכים המיוחדים, לתקן ולשפר את תפקודו הגופני, השכלי, הנפשי וההתנהגותי, להקנות לו ידע, מיומנות והרגלים ולסגל לו התנהגות מקובלת בחברה, במטרה להקל על שילובו בה ובמעגל העבודה."

על פי מודל I.C.E.B שילוב איננו המטרה הסופית בחינוך ובחברה ככלל. זהו אמצעי, אבן דרך ראשונית, בדרך להשתלבות אקטיבית של האדם עצמו, בה הוא מקבל את הכלים להבין את החברה ולהיות מובן על ידה ועד למעורבות מלאה הכוללת את זכותו של האדם להיות שונה ולבחור איך יתנהלו חייו. על כן, מרכיב מרכזי במודל הינו החובה שלנו כמטפלים להקנות לאדם את הכלים, הידע וכוח לנהל את חייו. לא לסמוך באופן בלעדי על הפונקציה המתווכת שתעשה זאת עבורו, תבקש מאחרים לפנות אליו. יצירת מעורבות אמיתית משמעותה להעניק לו את הכלים להם זקוק על מנת שיוכל לעשות זאת בעצמו. עלינו להכיר את חשיבתו הייחודית, לתת לה לגיטימציה ולסייע לו להכיר את אופן החשיבה החברתית המקובלת.

היכולת לשחק מייצרת תחושת מסוגלות ויכולת אישית, מסייעת לייצר קשרי חברות וליהנות יחד, ללמוד מידע חדש, ללמוד להתנהל ע"פ כללים, להתנהל בקבוצה, לחוש תחושת שייכות ולפתח יצירתיות.

זירות התערבות

המודל צמח מתוך התפיסה האקולוגית המתבטאת 'בעבודת רוחב' המערבת סוכני חיברות משמעותיים בחיי האדם 'במשולש הזהב'- משפחה; קהילה; צוות מקצועי ומגדירה אותם כזירות ההתערבות המרכזיות. כאשר אנו מקנים מיומנות חדשה לאדם, עלינו לוודא כי הוא יכול להשתמש בה הן בקשר פרטני, הן בקבוצה והן בקהילה הרחבה ובמשחק. על מנת ללמד באופן מיטבי, עלינו לתכנן את הלמידה, לעבוד על המרכיבים השונים של תקשורת חברתית ולתרגל אותם בסביבות שונות. על פי מודל B.E.C.I עלינו לעבוד הן עם האדם עצמו, הן עם משפחתו הקרובה והן עבודה מערכתית וקהילתית עם כל הצוות שמלווה אותו. עבודה משותפת הינה מפתח להצלחה. השילוב והיישום של עקרונות מנחים אלו מייצרים 'אפקט סינרגטי' המוביל לתוצאות איכותיות ואפקטיביות מוכחות, בשינוי דפוסי ההתנהלות והניהול של התקשורת החברתית. על מנת להפוך כל מיומנות שנלמד למיומנות שזמינה לאדם בכל רגע, עלינו ראשית ללמדה באופן פרטני ואח"כ לתרגל את השימוש בה בסביבות השונות: בטיפול, בבית עם בני המשפחה, עם קבוצת השווים, בתוך מערכת החינוך הפורמלית והבלתי פורמלית, בקהילה הרחבה וכמובן- כחלק ממשחק.

פירוט תחומי ההתערבות:

כאמור, 'מנוע הצמיחה' של תהליך ההתערבות ע"פ המודל הוא המעבר בין לימוד תיאורתי ותרגול מעשי ליצירת תהליכי הטמעה והתאמה של ידע וכלים מחמישה עולמות תוכן

השתלבות מוגדרת כהפיכה לחלק מגוף קיים או מערכת, התמזגות, הצטרפות.

ההשתלבות הינה אקטיבית והאחריות עליה היא של האדם עצמו ובכך היא מפחיתה את התלות של האדם בסביבה ובתיווך. על מנת לקדם השתלבות, עלינו לתת לאדם את הכלים, הידע והביטחון ביכולותיו. השתלבות, בניגוד לשילוב, איננה פטרונית ואיננה נותנת את הכוח לאחר. היא מאפשרת לאדם מידה רבה יותר של שליטה ואוטונומיה תוך יכולת לסמוך על עצמו ולראות עצמו כבעל ערך.

מעורבות מוגדרת כתהליך בו האדם הוכנס לעניין, יידעו אותו ושיתפו אותו. הוא מוזג עם הכלל. מעורבות חברתית בעצם מאפשרת לאדם להיות חלק מהחברה מבלי להצטרך להיות בדיוק כמוה. היא מאפשרת לאדם לקחת תפקידים בחברה, להעצים את יכולותיו וייחודיותו, לתרום לחברה ולהיות חלק ממנה. מעורבות החברתית מוגדרת על פני רצף הנע מערנות לסובב דרך השתתפות ושיתוף לעבר עשייה למען האחר/הסביבה. מעורבות אינה דורשת מהאדם להיות כמו כולם, אלא עם כולם.

מחקרים שבחנו את תרומת המעורבות החברתית והשפעותיה מצביעים על כך שמעורבות חברתית אמיתית תורמת לאדם מבחינה רגשית, חברתית ולימודית. היא מחזקת את תחושת המסוגלות והשייכות, מצמצמת את תחושת הניכור, תורמת להעלאת הדימוי העצמי, תחושת העצמאות והשליטה ומקדמת הישגים לימודיים ומקצועיים.

ניתן לנסח ולאחוז בפרוגנוזה אופטימית למעורבות בקהילה ושיפור המדד האישי של איכות החיים. יש לשים דגש חשוב בלהתאים את העקרונות הפעולה המנחים של תוכנית ההתערבות לסגנון 'החיים הבוגרים' לעומת 'הילדותיים' כבעבר. הכורח בשינוי נובע מכך שההישג הנדרש בקבוצת גיל זו אמורה לסייע בהגשמת אורך חיים אוטונומי לשביעות רצונם.

או מלאו את הפרטים ונחזור אליכם בהקדם האפשרי.

שעות פעילות

ימי א׳ עד ה׳ 09:00 – 17:00

ימי ו׳ וחגים 09:00 – 12:00

כתובתינו: המלאכה 10 רעננה

Call Now Button דילוג לתוכן